V jakém případě reklamovat fakturu za spotřebu energií

Kateřina Halamová, 10. October 2016 Kategorie: Rady

Také se vám už stalo, že jste otevřeli obálku s ročním vyúčtováním za plyn či elektřinu a nestačili jste se divit? Nedoplatek někdy skutečně dosáhne nesmyslně vysoké výše a vy tak zapochybujete o správnosti jeho výpočtu. V tu chvíli neváhejte a zvažte možnost reklamace.

Zkontrolujte, zda nedošlo k chybě

Obecně lze říci, že reklamovat můžete ze dvou hlavních důvodů. Jednou z variant je, že nesouhlasí uvedená spotřeba s údaji, které zobrazuje váš plynoměr či elektroměr. Druhou možností je, že máte pochybnosti, zda měřicí přístroje fungují správně. Začněte tedy tím, že zvážíte, v čem by mohl být problém ve vašem případě.

Ověřit správnost uvedené spotřeby je celkem jednoduché. Ve faktuře naleznete výši spotřeby k datu vyúčtování. Toto číslo porovnejte s aktuální výší uvedenou na vašem měřicím přístroji (počítejte s tím, že se od doby odečtu mírně navýšila). V každém případě by se tato čísla neměla nijak výrazně lišit, jinak mohlo dojít k chybnému odečtu. Evidentní je to zejména v případě, kdy je spotřeba uvedená na faktuře vyšší, než ta aktuální. Může dojít i k chybně poznamenané desetinné čárce. V každém případě i pracovníci energetických společností jsou jen lidé a zapsat špatné číslo je velmi jednoduché. Pokud se tedy vaše podezření potvrdí, kontaktujte neprodleně svého dodavatele a toto tvrzení doložte ideálně fotografií aktuálního stavu vašeho elektroměru či plynoměru.

Na vině může být i závada

Může se však stát, že uvedená čísla jsou v pořádku a vy máte přesto pochybnosti. Pokud si nejste vědomi, že by se vaše spotřeba nějak rapidně navýšila (například v důsledku nadprůměrně tuhé zimy) a přesto máte zaplatit nesrovnatelně vyšší sumu než v minulých letech, pak může být problém ve vadném měřicím přístroji. Zkuste proto jednoduchý test. Večer zapište aktuální stav a na noc odpojte všechny spotřebiče ze sítě. Pokud se spotřeba zvýší, pravděpodobně dochází k protáčení elektroměru.  

V takovém případě taktéž kontaktujte vašeho dodavatele, který zajistí kontrolu měřidla. Ovšem pozor. Pokud se závada neprokáže, některé společnosti si nechají tuto kontrolu zaplatit. 

S reklamací neotálejte

Přesný postup reklamace uvádí většina dodavatelů na svých webových stránkách nebo vám je sdělí pracovníci na pobočce či zákaznické lince. Možností je zpravidla více, od osobního nahlášení přes vyplnění elektronického formuláře až k písemnému či emailovému podání reklamace. K dispozici jsou většinou i vzorové formuláře, takže samotné sepsání by neměl být problém. V každém případě reklamaci neodkládejte. 

Zdroje: www.finance.cz, www.penize.cz, www.cenyenergii.cz

← Zpět do kategorie Rady

Nejnovější developerské projekty