V Dubaji vyroste podvodní tenisová aréna

David Makovský, 16. March 2016 Kategorie: Zajímavosti

V Dubaji by mohl vyrůst unikátní podvodní tenisový kurt. Architekti se nyní musí vypořádat s lodní dopravou v okolí Dubajského pobřeží, ale také se samotným způsobem stavby. S touto nelehkou výzvou se popasuje polský architekt Krysztof Kotal ze studia 8+8 Concept Studio in Warsaw.

Plány na stavbu multifunkční tenisové podvodní arény začínají dostávat konkrétní obrysy. Tento velice ambiciózní plán se objevil v uznávaném zahraničním týdeníku Arabian Business a začali se o nějzajímat investoři z Ameriky. 

„Momentálně pracujeme na finálním návrhu této arény. Tento proces zabere nanejvýše několik měsíců, a pak by se mohlo začít stavět,“ říká Krzysztof Kotal, polský architekt ze studia 8+8 Concept Studio in Warsaw, který za projektem Underwater Dubai Tennis Center stojí. 

Studio již vytvořilo sedm návrhů. Všechny obsahují karbonové sklo na vrchu arény a jako nejlepší lokace bylo vybráno město Dubaj, díky jeho tenisové tradici, která vznikla už v roce 1993. Samotná aréna by se měla nacházet někde při pobřeží Dubaje, poblíž známého luxusního hotelu Burj al Arab hotel.

Navzdory Kotalovu entuziazmu, Sarah Fray, ředitelka instituce stavebních inženýrů v Londýně řekla, že podvodní projekty budou vždy velice problematické díky stavebnímu omezení podvodních staveb. „Dělat cokoliv pod vodní hladinou je obrovská výzva. Sice máme technologie jak udržet stavby vodotěsné, ale neumíme se ještě pořádně připravit na neočekávané otřesy půdy, které jsou v regionu běžné,“ říká Fray.

Jak je tedy možné něco takového postavit?

Developeři mají dvě možnosti stavby. Buď se ve vymezeném místě voda odčerpá, aréna se postaví a pak se následně dané místo opět zaplaví, nebo se aréna postaví na povrchu a na určené místo se nechá potopit. Obě možnosti jsou velice finančně náročné a těžké k provedení. 

Dalším problémem může být poměrně hustá lodní doprava u Dubajského pobřeží. Aréna musí být potopena dostatečně hluboko a zároveň velice dobře upevněna na mořské dno. Co když ale bude některá loď nucena využít záchranou kotvu? „Samozřejmě nechceme, aby těžká lodní kotva přistála na skleněné střeše podvodní arény. Nejlepší místo by tím pádem bylo v rozmezí přílivu a odlivu, ale úroveň překrytí mořské hladiny by byla značně nízká,“ dodává Sarah Fray.

Všechny podvodní projekty jsou od přírody velice nákladné, ale o to větší je výzva k jejich uskutečnění.

Zdroj: www.arabianbusiness.com

← Zpět do kategorie Zajímavosti

Nejnovější developerské projekty