Pronajímáte byt či dům a nevíte, jakou daň jste povinni z pronájmu odvést a jak postupovat? Přinášíme vám jednoduchý návod jak na to včetně několika tipů, jak ušetřit nemalé peníze.
Kdo je povinen platit a jakým způsobem
Povinnost odvádět daně z pronájmu upravuje zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Pokud byt pronajímáte jako fyzická osoba, vztahuje se na vás § 9, který definuje příjmy z nájmu nemovitých věcí nebo bytů a příjmy z nájmu věcí movitých, kromě příležitostného nájmu. Je dobré vědět, že pokud se jedná o příjmy plynoucí manželům ze společného jmění manželů, zdaňují se jen u jednoho z nich. Nezapomeňte také, že povinnost odvádět daně platí i v případě, kdy pronajímáte část nemovitosti, ve které zároveň bydlíte.
A jak tedy na to? Smiřte se s tím, že budete muset každoročně podávat daňové přiznání, a to konkrétně spolu s přílohou č. 2. Abyste na dani ušetřili nemalé peníze, rozhodně se vám vyplatí uvést výdaje, které jste vynaložili na dosažení příjmů a zde máte dvě možnosti. Jednou z nich je uplatnění paušálního výpočtu, náročnější variantou je vykázání skutečných nákladů. V obou případech vám bude výsledný základ daněn 15 %.
► Zjednodušte si život paušálem
Podstatně jednodušší variantou je uplatnění výdajů pomocí paušálu, tj. 30 % z příjmu z pronájmu nemovitosti. Pokud výsledná částka nepřesáhne 600 tisíc korun, nebudete tak muset evidovat reálné výdaje. Pokud byste však tuto částku přesáhli, nezbyde vám nic jiného, než uplatnit skutečné výdaje, jak uvádíme níže. Povinnosti evidence se však úplně nezbavíte ani v tomto případě, jen bude o poznání jednodušší a týká se pouze evidence příjmů a pohledávek. Počítejte také s tím, že nebudete mít možnost uplatnit výdaje na dopravu a platby do fondu oprav.
► Ne vždy je paušál možný nebo výhodný
Uplatnění skutečných výdajů může být za určitých okolností výhodnější a někdy dokonce nebudete mít ani jinou možnost (pokud by paušál přesáhl zmíněných 600 tisíc Kč). V každém případě budete nuceni evidovat příjmy a výdaje vynaložené na dosažení příjmu, a to v časovém sledu, evidovat hmotný majetek, který lze odepisovat, vést evidenci o tvorbě a použití rezervy na opravy hmotného majetku a taktéž evidovat pohledávky a závazky v daném zdaňovacím období. Na druhou stranu vám bude umožněno odečíst si z daní náklady na cesty automobilem, a to v paušální výši 5000 Kč/měsíc v případě, kdy vozidlo využíváte výhradně pro vyřizování věcí spojených s pronájmem.
Pokud vůz používáte i k jiným záležitostem, pak uplatníte paušál ve výši 4000 Kč/měsíc. Dalším příjemným bonusem je, že od roku 2015 je možné příspěvky na fond oprav, které každý měsíc odvádíte společenství vlastníků, uvést jako daňově uznatelný výdaj. Týká se to však jen té části příspěvků, které byly použity na provozní výdaje, nikoliv na technické zhodnocení. Budete tak muset sledovat, jak s penězi z fondu společenství nakládá. Rozhodně se vám ale tento přehled vyplatí.
Příjemnou zprávou na závěr je, že fyzické osoby z příjmu z pronájmu neodvádí sociální ani zdravotní pojištění.
Zdroje: www.finance.cz, www.mesec.cz, www.jakpodnikat.cz
← Zpět do kategorie Investiční byty